Ako založiť e-shop a získať 8 objednávok denne už za 2 mesiace?
Ako založiť e-shop a získať prvé objednávky už za dva mesiace? Pripravili sme pre vás postup, ako sme to dosiahli u nášho klienta a môžete ho úspešne použiť aj vy. Je vhodný najmä pre tých, ktorí chcú podnikať na internete, ale na začiatku nemajú veľa peňazí.
Možno sa vám zdajú dva mesiace príliš málo, no je to reálny prípad vybudovania obchodu www.svetpredeti.sk, ktorý mal už po prvých dvoch mesiacoch priemerne 8 objednávok denne. Tento postup je univerzálny a môžete ho použiť aj pri iných typoch e-shopu.
Prvé kroky
Na začiatku nás klient oslovil na základe referencií od známych z požiadavkou vytvorenie e-shopu na mieru. Po úvodnom rozhovore sme sa dohodli na poradenstve a následne na pripravené analýzy konkurencie a vytvorenia stratégie na rozbehnutie eshopu.
Počas našej niekoľko ročnej praxe sme zistili viacero nástrah, ktoré číhajú na majiteľov eshopu. Preto sme počas konzultácie klientovy objasnili čo ho čaká a načo sa má pripraviť, súčasne získal reálnejší pohľad na internetové podnikanie.
Ak ste nikdy nepodnikali na internete, tak určite zainvestujte do poradenstva alebo aspoň sa poradte z niekym kto už má rozbehnutý eshop. Vyvarujete sa tak drahých chýb.
Každému úspešnemu projektu musí predchádzať hlboká analýza trhu a konkurencie, kde je potrebné zistiť či je o produkt s ktorým chcete vstúpiť na trh záujem, a či v tomto segment nie je príliš veľká konkurencia, prípadne či vieme byť konkurencieschopný.
(Príklad: Klient chce predávať na Slovensku Dróny. V ponuke má 15 modelov, cena začína pri najlacnejšom modeli na 150 €. Pri prieskume zistíme že ďalšia konkurencia predáva rovnaký model o 30 € lacnejšie a má v ponuke o až 45 modelov, preto v tomto prípade odporúčime klientovi aby rozšíril ponuku a tiež znížil ceny)
Následná analýza konkurencie a príprava stratégie spočívala v určení silných stránok konkurencie, ako získavajú klientov.
Pre úspešné cielenie reklamy na klientov sme si najskôr museli určiť kto sú naši zákazníci. K tomu nám pomohli odpovede na tieto otázky. Na ich základe sme si vybrali cestu k zákazníkom cez Facebook a porovnávače cien. Na Facebooku sa nachádzajú zákazníci, ktorých sme chceli osloviť, v našom prípade to boli mladé mamičky. Druhé miesto, kde sme mohli ľahko získať našich zákazníkov, boli porovnávače cien, ktoré majú dobrú návštevnosť. Ak viete konkurovať cenami, tak sú pre vás skvelá voľba. Google reklamu sme pri malom rozpočte nepovažovali za vhodné riešenie. Celý trik k úspešnému výberu predajného kanála je v tom, že potrebujete zistiť, kde je najviac vašich klientov, ktorých môžete osloviť za málo peňazí.
Návrh cesty do cieľa
"Kto nevie, kam kráča, kráča vždy správnym smerom!"
Po konzultáciach a prehľade konkurencie sa klient rozhodol si najskôr overiť potenciál v danom segmente a to nasledovne:
● prvý mesiac - vytvorenie Facebook stránky, vďaka ktorej sme mohli začať predávať na FB a propagovať e-shop.
● začiatkom druhého mesiaca - spustiť e-shop a začať predávať
Ako vytvoriť eshop?
Pri tvorbe eshopu musíte dbať na viacero “detailov”, ktoré rozhodujú o predajnej schopnosti eshopu. Podrobne sa tejto téme venujeme v článku ako vytvoriť eshop od A po Z, kde sa okrem iného dozviete aj aký vpliv môže mať zle vybraná farba a mnoho iného.
Ak si chcete vytvoriť e-shop, máte možnosti:
● "vyklikať" si e-shop - od 15 € / mesiac
● šablónové riešenia napr. WooCommerce - od 1 500€
● dať si naprogramovať e-shop na mieru - od 3 000 €
Ceny sú uvedené veľmi orientačne. Každá z možností má svoje pre aj proti. Pre klienta sme za najvhodnejšie riešenie považovali prvú možnosť, "vyklikať" si vlastný e-shop cez webareal.sk. Hlavné výhody, ktoré toto riešenie poskytuje: nízke náklady, podpora, ktorá vám vie poradiť a aktualizácie v cene. Ak vytvárate svoj prvý e-shop a chcete ho spraviť s minimálnymi nákladmi, riešenia typu "vyklikať si e-shop", ako je napríklad Webareal, patria k najvhodnejším riešeniam.
Pri tomto riešení si bol klient vedomý že je to iba dočasné riešenie a bude ho musieť neskôr vymeniť. Po cca roku sme pre neho vytvorili eshop na mieru, ktorý mu zjednodušil prácu a zvýšil konverzný pomer, nakoľko bol vytvorený priamo pre jeho požiadavky. Príklad ako môže vypadať rozdiel nájdete v prípadovej štúdie nášho klienta rasub.
Vytvorenie predajnej FB stránky
Predajná FB stránka musí priťahovať hlavne ľudí, ktorým chceme predávať a dávať im taký obsah, ktorý ich bude lákať. Na získanie inšpirácií a zistenie, čo mamičky najviac zaujíma, sme využili úspešné konkurenčné Facebook stránky. Cez nástroj FB Alyzer je to otázka iba niekoľkých sekúnd. Ukázal nám, ktoré posty získali najviac lajkov a dobre sa zdieľali.
Aby sa aj naše príspevky dobre šírili, potrebovali sme na našu stránku získať fanúšikov, čo sme dosiahli cez platenú FB reklamu. Spustili sme dve veľmi úspešné kampane, kde sme získali 1 384 lajkov za cenu 85,14 €, čo bola cena 0,06 € za lajk.
Vytvorenie e-shopu a pridanie do porovnávačov
Vytvorenie e-shopu si klient zabezpečil sám vďaka ochotnej podpore a dostupným návodom. Z tohto dôvodu musím pochváliť firmu Webareal a hlavne ich ochotnú podporu, ktorá prevedie aj úplného začiatočníka k úspešnému vytvoreniu e-shopu. Po vytvorení si nezabudnite nastaviť vlastnú doménu, ktorú si môžete kúpiť napríklad tu. Po úspešnom zverejnení e-shopu sme ho pridali do porovnávačov. Top porovnávače na Slovensku sú:
Heuréka patrí medzi najväčšie, kde by váš obchod určite nemal chýbať.
Marketing, marketing a ešte raz marketing
Po vytvorení e-shopu a príchode prvých objednávok, ktoré vedia veľmi potešiť, nastáva tá najdôležitejšia činnosť, ktorou je marketing. Je potrebné získať dostatočné množstvo zákazníkov, ktorí o vás vedia. Pri e-shope je dostanie sa do povedomia zákazníkov 80% úspechu. Na propagovanie produktov e-shopu svetpredeti.sk sme využili FB súťaže. Dobre pripravená súťaž môže osloviť veľkú skupinu ľudí za minimálne náklady. Ako na súťaž, sa dozviete v článku Ako vďaka 2s pravidlu osloviť až 24 628 klientov a to iba za 9 €?.
Na toto nezabudnite !!!
Ak ste sa dočítali až sem, možno máte pocit, že založenie a rozbehnutie e-shopu je brnkačka. Nie, nie je! Ak ste sa rozhodli pustiť do jeho tvorby, minimálne si pohľadajte niekoho IT zručného. Zíde sa vám pri nastavovaní feedov, pridávaní do porovnávačov, vytvorení prvej reklamy a iných výziev, s ktorými sa budete musieť popasovať. Dôležitou súčasťou sú aj správne nastavené obchodné podmienky. A hlavne sa pripravte na zákazníkov (na ich nálady, pripomienky a dotazy).
Záver
Ak máte dobrú stratégiu, rozbehnutie e-shopu môže byť brnkačka a nemusí to byť ani finančne nákladné. Aby ste sa vyhli začiatočníckym chybám, nájdite si mentora alebo konzultanta, ktorý vás rozbehnutím internetového obchodu prevedie. Vyhnete sa drahým chybám. A nezabúdajte, vytvorením e-shopu a získaním prvých zákazníkov sa vaša práca nekončí, ale začína. Ak prestanete propagovať váš e-shop, počet objednávok sa začne znižovať. Preto, aj keď budete mať viac objednávok, nezabúdajte na marketing, pretože viete, že idete správnou cestou.
PS: Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho, čím pomôžete aj svojim známym.