Tvorba e-shopu: Krok za krokom, ako vytvoriť úspešný e-shop
Postup tvorby nového internetového obchodu je nesmierne dôležitý. Úlohou každého e-shopu je predávať, no nie každý z ich obrovského počtu na trhu túto úlohu efektívne plní. Ani zďaleka. Internetových obchodov je veľa, no tie kvalitné je možné väčšinou v každom segmente spočítať na prstoch jednej ruky.
Prečo je to tak?
Mnohé e-shopy sú odsúdené na zlyhanie už od začiatku. Pokiaľ totiž nie je ich tvorbe venovaný dostatok kvalifikovanej pozornosti a nie sú už na začiatku zohľadnené všetky dôležité technické a marketingové aspekty predaja cez internet, úspech sa im bude dosahovať veľmi ťažko.
Samozrejme, vytvorenie kvalitného internetového obchodu nezaručuje jeho automatický úspech, no kvalitné riešenie pripravuje pevný základ, na ktorom je možné vybudovať úspešné podnikanie.
V tomto článku sa zameriame na všetky aspekty, ktoré je potrebné zohľadniť pri tvorbe nového e-shopu. Platia aj pri prerábaní existujúceho e-shopu, keďže ide o veľmi podobný proces.
Zameriame sa na tieto faktory a činnosti:
- Určenie cieľa
- Analýza kľúčových slov
- Prehľad konkurencie
- Výber funkcionality na uľahčenie správy a podporu predaja
- Návrh rozloženia prvkov
- Tvorba grafiky
- Výber vhodného riešenia
- Testovanie
- Prevádzka, propagácia a neustále zlepšovanie
- Záver
Keď si prečítate tento článok, budete lepšie pripravení na tvorbu vášho nového internetového obchodu a budete mať istotu, že ste na nič dôležité nezabudli a ani nezabudnete.
Takže, poďme na to.
1. Určenie cieľa
Úplne prvým krokom pri tvorbe e-shopu, ako azda pri každom internetovom projekte, by malo byť určenie cieľa. Cieľom internetového obchodu je predávať, no to vám pri jeho tvorbe nestačí. Je potrebné sa na cieľ celého projektu pozrieť trochu detailnejšie.
Cieľ sa môže pri tvorbe nového a prerábaní existujúceho online obchodu líšiť, keďže pri novom obchode začínate prakticky od nuly, zatiaľ čo pri už existujúcom e-shope sa môžete „odpichnúť“ od toho, čo už viete.
Určenie cieľa pre nový eshop
Najdôležitejšou časťou tvorby nového eshopu je zodpovedanie otázky, prečo by mali potenciálni zákazníci nakupovať práve u vás.
Častou (no nie správnou) stratégiou je znižovanie cien v porovnaní s konkurenciou. Na tento prístup sa nie je dobré spoliehať, a to obzvlášť vtedy, keď má vaša konkurencia rovnakých dodávateľov. Vaše zníženie cien môže vaša konkurencia veľmi rýchlo a jednoducho dobehnúť a vaša výhoda je preč. Takýto konkurenčný boj väčšinou smeruje k neustálemu znižovaniu cien až na úroveň, pri ktorej sú vaše zisky aj napriek veľkým objemom predaja minimálne.
Na to, aby ste vo svete internetového predaja mohli naozaj prosperovať, potrebujete tzv. Unique Selling Proposition (USP), čo sa do slovenčiny bežne prekladá ako jedinečný predajný argument. Ide o niečo, v čom vynikáte a čo vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie, zaujať zákazníkov a „prinútiť“ ich nakúpiť práve u vás.
Pokiaľ vyrábate a predávate jedinečné produkty, bude pre vás tvorba USP jednoduchšia, ako keď napríklad „iba“ kupujete a predávate výrobky od iných výrobcov. Niekedy je to náročnejšie, no možné je to vždy. Môže to byť čokoľvek, čo vás odlíši od konkurencie, napríklad:
• vaše produkty ako také,
• unikátny a zaujímavý príbeh vašej značky, ktorý zvyšuje hodnotu vašich produktov v očiach zákazníkov,
• spôsob, akým vaše produkty balíte a odosielate zákazníkom,
• materiály, z ktorých sú vaše produkty vyrábané,
• pôvod vašich produktov,
• jedinečné výhody, ktoré zákazníci získajú kúpou vašich produktov.
Ak existuje niečo, čo vaši zákazníci získajú naozaj iba od vás, mali by ste to použiť vo svoj prospech. A práve to je váš jedinečný predajný argument. Keď ho budete mať a správnym spôsobom o ňom dáte vašim zákazníkom vedieť, pomôže vám hneď niekoľkými spôsobmi:
• Potenciálni zákazníci si váš obchod jednoduchšie všimnú, a to aj v silne konkurenčných segmentoch trhu.
• Ľudia, ktorí váš e-shop navštívia, alebo o ňom budú aspoň niekde počuť, si ho jednoduchšie zapamätajú, keďže je na ňom niečo unikátne.
• Vďaka unikátnosti vášho obchodu vás vaši zákazníci s vyššou pravdepodobnosťou spomenú a odporučia svojim známym.
• Vďaka všetkým vyššie uvedeným výhodám budete jednoducho viac predávať, a to aj bez toho, aby ste sa pustili do cenovej vojny s vašou konkurenciou.
Unikátny predajný argument vám pomôže prakticky v každom aspekte online podnikania. Navyše sa od neho odvíjajú aj ďalšie postupy pri tvorbe e-shopu, takže by ste si najprv mali ujasniť, aké je vaše USP, a až potom pokračovať ďalšími krokmi popísanými v tomto článku.
Určenie cieľa pri prerábaní existujúceho e-shopu
Pri tvorbe novej verzie už existujúcich internetových obchodov je postup odlišný, keďže už máte na čom zakladať. Pokiaľ ste pôvodnú verziu obchodu tvorili správnym spôsobom, už by ste mali vedieť, aký je váš unikátny predajný argument. Pokiaľ to tak nie je, mali by ste sa nad ním najprv zamyslieť. Avšak, ak už vaše USP poznáte, je prerábanie e-shopu skôr o určení a odstránení slabých stránok, ako aj o posilňovaní vplyvu vašich silných stránok na váš zisk.
Pri prerábaní e-shopu máte príležitosť na:
• Zjednodušenie predaja – To môže byť urobené napríklad prepojením vášho obchodu so skladovým a fakturačným systémom.
• Zvýšenie konverzného pomeru – Na optimalizácii konverzií je však potrebné začať pracovať ešte na starej verzii e-shopu, nahrávať návštevy užívateľov, uskutočniť užívateľské testy a určiť problémové miesta, ktoré nová verzia e-shopu odstráni.
• Pridanie alebo vylepšenie podpory pre mobilné zariadenia – Mobily a tablety sú stále dôležitejšie. U niektorých našich klientov dokonca nákupy z mobilných zariadení prevyšujú objem nákupov z počítačov. Význam podpory pre mobilné zariadenia je v súčasnosti nesmierne vysoký, a to nielen kvôli samotným užívateľom, ale aj vyhľadávačom a vašim pozíciám v nich.
• Zlepšenie pozícií e-shopu v organickom vyhľadávaní – Okrem kvalitnej mobilnej verzie je možné vylepšiť mnohé ďalšie aspekty vášho obchodu, ktoré vám pomôžu dostať sa na popredné pozície a získať tak kvalitný a dlhodobý zdroj návštevníkov a zákazníkov.
• Zvýšenie počtu zaindexovaných stránok – Čím viac zo stránok vášho webu Google indexuje, tým väčšia je šanca, že vás niekto pomocou tohto vyhľadávača nájde.
• Podporovanie opakovaných nákupov – Ak podnikáte v segmente, v ktorom vaši zákazníci potrebujú vaše produkty (alebo ich alternatívy od konkurencie) opakovane, je dôležité venovať dostatok pozornosti tomu, aby sa po prvom nákupe k vám vracali späť. Pri prerábaní e-shopu môžete napríklad zjednodušiť proces opakovaných nákupov alebo vytvoriť vernostný program, čo vám v tomto smere môže výrazne pomôcť.
Venujte cieľom dostatok času
Tento krok je nutné nezanedbať pri tvorbe e-shopu. Pokiaľ prerábate už existujúci obchod, bude tvorba cieľov spravidla jednoduchšia, keďže sa už máte od čoho odraziť a môžete sa zamerať na odstraňovanie problémov, ktoré ste s pôvodným obchodom pociťovali. Je ale potrebné neprísť pretvorením vášho e-shopu o jeho silné stránky a nestratiť pozície vo vyhľadávačoch ani aktuálnych zákazníkov.
Ak vytvárate nový obchod, zaberie vám to zrejme viac času, keďže ide o náročnejšiu úlohu. Nemáte totiž historické dáta, ktoré by vám mohli pomôcť, takže by ste mali tvorbe cieľov venovať naozaj dostatok úsilia, pozornosti a času. Stojí to za to. Rozhodnutia, ktoré urobíte v tomto kroku, budú výrazne ovplyvňovať vaše výsledky predaja v budúcnosti.
2. Analýza kľúčových slov
Pri analýze kľúčových slov sa zisťuje, aké frázy zadávajú vaši potenciálni zákazníci do vyhľadávačov, ktoré kľúčové slová sú pre vás zaujímavé, a na ktoré by ste sa mali zamerať. Ide o základ optimalizácie pre vyhľadávače, od ktorého sa odvíjajú mnohé ďalšie aspekty návrhu internetových obchodov aj iných typov webových stránok.
Analýza kľúčových slov je skvelým podkladom na návrh štruktúry webu. Pri e-shopoch vám pomôže zistiť, ako rozdeliť vaše produkty do kategórií a ako ich nazvať, aby ste z vyhľadávačov získali čo najviac potenciálnych klientov.
Pri e-shopoch pri analýze kľúčových slov zohľadňujeme nielen počet vyhľadávaní jednotlivých fráz a náročnosť získania dobrých pozícií, ale aj cenu pri inzerovaní prostredníctvom PPC reklám. Tú je možné využiť hneď dvomi spôsobmi:
• Zistíte, koľko približne stojí jedno kliknutie na PPC reklamu na jednotlivé kľúčové slová. To vám môže pomôcť v budúcnosti, ak sa rozhodnete používať na získavanie klientov PPC reklamy.
• Odhalíte „drahé“ kľúčové slová, ktoré síce nemusia mať takú vysokú hľadanosť, no majú vysokú cenu za jedno kliknutie. Ak je kľúčové slovo drahé, je to väčšinou príznak ziskovosti z návštevníkov, ktorí ho do vyhľadávača zadávajú. Keby sa iným spoločnostiam neoplatilo platiť také vysoké ceny za kliknutie na vašu stránku, pravdepodobne by to nerobili. Skvelé výsledky je možné dosiahnuť umiestnením prvkov na webe tak, aby ste sa dobre umiestnili na tieto kľúčové slová v organickom vyhľadávaní. Môžete tak vďaka SEO prirodzeným spôsobom získať návštevníkov, za ktorých vaša konkurencia platí nemalé sumy peňazí.
My pri analýze kľúčových slov zohľadňujeme význam kľúčových slov na základe počtu vyhľadávaní, cien vyhľadávaní a v poslednom kroku podľa náročnosti na dobré umiestnenie. Tento postup nám z dlhodobého hľadiska vždy prinášal najlepšie výsledky, je overený časom a funguje skvelo.
Pokiaľ si to môžete dovoliť, je ideálne nechať si analýzu kľúčových slov vypracovať profesionálmi. Je to jedna z najdôležitejších činností pri tvorbe e-shopu, takže je dôležité, aby bola vykonaná správne. Ak vám to situácia nedovoľuje, môžete analýzu kľúčových slov zostaviť aj svojpomocne. Vytvorte si Google AdWords účet, zadajte do plánovača kľúčových slov zoznam vašich kategórií a ďalšie relevantné kľúčové slová a vyskúšajte rôzne kombinácie, ktoré by mohli vaši potenciálni zákazníci hľadať. Podľa počtu vyhľadávaní následne rozhodnite, ako rozdelíte vaše produkty, a ako pomenujete jednotlivé kategórie.
3. Prehľad konkurencie
Vždy je dobré poučiť sa z toho, čo robí vaša konkurencia správne, ale aj nesprávne. Urobte si prehľad vašich najväčších konkurentov a preklikajte si ich internetové obchody. Zapisujte si, čo sa vám na konkurenčných e-shopoch páči a čo nie. Zaznačte si, prečo sa vám u daného predajcu dobre nakupovalo, príp. čo by vás od nákupu mohlo odradiť. Pokojne vyskúšajte nakúpiť niekoľko druhov tovaru, aby ste zistili aj to, ako funguje nákupný proces.
Zamerajte sa hlavne na „vychytávky“, ktoré zjednodušujú nákup a sprehľadňujú ponuku. Aj úplné drobnosti môžu spôsobiť, že v danom obchode nakúpite a budete sa do neho vracať. To isté platí aj o vašich potenciálnych zákazníkoch, takže je dobré im nákup maximálne spríjemniť, sprehľadniť a zjednodušiť.
Samozrejme, pri prehľade konkurencie nejde o to, aby ste sa pozreli na ostatné e-shopy vo vašom segmente a „odkopírovali“ ich funkcionalitu, kategórie produktov, užívateľské rozhranie či grafiku. To nie. Práve naopak, mali by ste sa chcieť od konkurencie odlíšiť, ako sme písali vyššie pri spomínaní unikátneho predajného argumentu.
Aj tak by ste sa však mali pozrieť na konkurenčné obchody, zistiť, čo robia dobre, čo zle, a následne zistenú konkurenčnú analýzu zapracovať do návrhu vášho nového e-shopu.
4. Výber funkcionality na uľahčenie správy a podporu predaja
Internetový obchod nie je „iba“ obyčajnou internetovou stránkou. Každý e-shop by mal fungovať ako celistvý systém slúžiaci na naplnenie požiadaviek vašich zákazníkov a predaj vašich produktov.
Na to, aby takýto systém fungoval správne, je potrebné zvážiť a zapracovať viaceré funkcie, ktoré zjednodušia nákupný proces pre vašich zákazníkov a budú pozitívne vplývať na ich spokojnosť, aj na vaše tržby. Takisto vám budú uľahčovať správu a prevádzku vášho obchodu, takže vám ostane viac času na dôležitejšie a zaujímavejšie činnosti.
Nižšie sa budeme venovať najdôležitejším z týchto funkcií.
Výber platobných metód
Aby váš e-shop fungoval a prosperoval, musí byť schopný predávať produkty, za ktoré musia byť vaši zákazníci nejakým spôsobom schopní zaplatiť. Na to sú potrebné platobné metódy, z ktorých má každá svoje silné a slabé stránky. Je potrebné zvážiť všetky výhody a nevýhody a vybrať možnosti, vďaka ktorým vám bude môcť každý zákazník nejakým spôsobom zaplatiť.
Platobné brány
Platobné brány sú ucelené technické riešenia, ktoré umožňujú zákazníkom bezpečne platiť za produkty (alebo služby) cez internet. Umožňujú online platbu platobnou kartou, no väčšina platobných brán okrem toho poskytuje aj tzv. okamžitú platbu bankovým prevodom cez internet banking.
Medzi najpopulárnejšie možnosti patria tieto:
• Platobná brána priamo od banky – Viaceré slovenské banky, ako napríklad VÚB, Tatra banka či Slovenská sporiteľňa, poskytujú svoje vlastné platobné riešenia. Tie môžu byť zaujímavé, no majú jedno veľké obmedzenie – platbu kartou je možné vykonať prostredníctvom akejkoľvek podporovanej karty, no platba bankovým prevodom je dostupná iba zákazníkom, ktorí majú účet v danej banke. Preto je väčšinou lepším riešením využiť niektoré z nasledujúcich riešení.
• Platobná brána GoPay – GoPay je veľmi populárnou platobnou bránou, ktorá na Slovensku poskytuje až 27 platobných metód, vrátane rôznych platobných kariet, bankových prevodov do 17 rôznych bánk a viacerých ďalších spôsobov platby. Podporovaný je dokonca aj Bitcoin. Obrovskou výhodou GoPay je podpora platby priamo na stránke vášho e-shopu, bez nutnosti otvárania nového okna s formulárom na odoslanie platby.
• Platobná brána Besteron – Hlavnou výhodou platobnej brány Besteron je rýchlosť prevodu peňazí na bankový účet obchodníka, teda v prípade vášho e-shopu na váš bankový účet. Väčšina platobných brán ukladá peniaze na virtuálny účet, z ktorého si následne môžete previesť peniaze do vašej banky. Besteron obchádza virtuálny účet a posiela peniaze priamo na váš účet, extrémne rýchlo a bez poplatku. Ďalšou výhodou sú bezplatné moduly pre redakčné systémy, ktoré môžete jednoducho implementovať a znížiť tak počiatočné náklady na zriadenie platobnej brány.
• Platobná brána TrustPay – TrustPay patrí medzi menej používané platobné brány. Podporuje platbu platobnými kartami a okamžité bankové prevody. Zaujímavou možnosťou je vystavenie platobnej karty, pomocou ktorej môžete priamo platiť peniazmi, ktoré vám prídu od vašich zákazníkov cez TrustPay.
• Platobná brána 24-Pay – Táto platobná brána poskytuje bohatý výber platobných možností, dokonca vrátane platieb kreditnou kartou Diners Club a cez Viamo. Tieto možnosti vo väčšine ostatných platobných brán nenájdete. Dostupné sú platobné moduly pre populárne redakčné systémy.
• Platobná brána GP webpay – GP webpay tiež patrí medzi relatívne populárne riešenia na slovenskom trhu, no má jednu celkom závažnú nevýhodu. Táto brána totiž podporuje výhradne platby prostredníctvom platobných kariet, zatiaľ čo iné vyššie uvedené platobné brány majú podstatne širšiu ponuku.
• PayPal – PayPal nepatrí medzi klasické platobné brány, no kvôli jeho svetovej popularite je ho dobré zvážiť. Neplatíte zaň mesačný poplatok, no poplatky za jednotlivé platby sú relatívne vysoké.
Keď sa budete rozhodovať, ktorú platobnú bránu implementovať, určite by ste mali zvážiť počiatočné náklady (poplatok za zriadenie, integrácia na vaše e-shop riešenie atď.), ako aj prevádzkové náklady. Niektoré platobné brány účtujú mesačný poplatok, no najdôležitejšie je sledovať poplatky za jednotlivé platby kartou a bankové prevody, ktoré sú väčšinou tvorené súčtom pevnej sumy a určitého percenta z platenej sumy.
Zvážte všetky faktory a vyberte si to najlepšie riešenie pre váš obchod, prípadne si nechajte poradiť od profesionálov.
Platba prevodom na účet
Väčšina platobných brán uvedených vyššie podporuje aj platbu prostredníctvom bankového účtu, no tento typ platieb môžete používať aj bez toho, aby ste museli platiť za nejakú platobnú bránu. Zákazníci vám môžu jednoducho poslať peniaze priamo na váš bankový účet, väčšinou prostredníctvom internet bankingu.
Platba prevodom na účet je bez poplatkov, čo je jej veľkou výhodou, no zároveň má jednu veľkú nevýhodu – je pomalá. Pokiaľ má váš zákazník účet v rovnakej banke ako vy, môžete mať peniaze na účte prakticky ihneď po ich odoslaní, no v opačnom prípade budete musieť deň či dva počkať. Zákazníci majú radi rýchly nákupný proces, ktorý môže platba prevodom na účet značne spomaliť, takže je dobré okrem tejto možnosti podporovať aj nejakú rýchlejšiu.
Dobierka
Dobierka je v našich zemepisných končinách veľmi obľúbeným spôsobom platby za tovar. Dáva zákazníkom možnosť zaplatiť za tovar až vtedy, keď ho dostávajú do svojich rúk, čo je minimálne pre určitú skupinu ľudí veľmi lákavou možnosťou.
Platba pri dobierke je spoplatnená prepravcom, z ktorých má každý na tento účel svoj cenník. Jednotlivým prepravcom sa budeme venovať nižšie.
Výber prepravcu pre e.shop
Na Slovensku existuje minimálne päť známych prepravných služieb, ktoré môžete používať na odosielanie tovaru vašim zákazníkom. Ktorého x nich budete využívať, by ste sa mali rozhodnúť už na začiatku.
Pri rozhodovaní by ste mali zvážiť tieto faktory:
• Aká je cena za prepravu tovaru?
• Aké sú možnosti prepojenia prepravcu priamo s e-shopom? Táto funkcionalita vám môže umožniť priamo a jednoducho tlačiť štítky pre prepravcu a urýchliť tak celý proces.
• Aké má prepravca obmedzenia na váhu a rozmery prepravovaného tovaru? Musíte zistiť, či vôbec budete môcť váš tovar prostredníctvom vybraného dopravcu odoslať, najmä ak obchodujete s objemnými produktmi.
Správa objednávok, účtovníctvo a sklady
Bežná prevádzka internetového obchodu je spojená s mnohými administratívnymi činnosťami:
• Musíte vystavovať zálohové a „ostré“ faktúry.
• Musíte komunikovať s klientmi, keď sa zmení stav ich objednávok, dávať im informácie o dostupnosti tovaru atď.
• Neustále je potrebné kontrolovať dostupnosť jednotlivých produktov, aby ste náhodou nepredali niečo, čo v skutočnosti nemáte.
• Musíte viesť účtovníctvo a záznamy o jednotlivých objednávkach, vystavených faktúrach, platbách atď.
Teoreticky je možné všetky vyššie uvedené možnosti vykonávať „ručne“, no pokiaľ máte v e-shope bohatý sortiment, alebo prijímate veľa objednávok, zbytočne by vás to zaťažovalo.
Preto je dôležité prepojenie e-shopu so systémom na správu objednávok, účtovným softvérom a skladovým systémom. Takáto integrácia vám zjednoduší, zrýchli a sprehľadní správu vášho internetového obchodu, vďaka čomu sa budete môcť venovať dôležitejším a zábavnejším činnostiam.
Takéto prepojenie je možné zaviesť aj počas prevádzky obchodu, no prináša to so sebou zbytočné komplikácie, ktorým je najlepšie sa vyhnúť. Prepojte váš e-shop s dôležitými systémami hneď od začiatku. Bude sa vám podnikať a predávať omnoho lepšie.
Pridávanie a úprava produktov
Do vášho e-shopu budete musieť pridávať produkty. Pri menších obchodoch s užšou ponukou môže byť prijateľným spôsobom aj ručné pridávanie produktov. No ak bude mať váš obchod väčšiu, či pravidelne sa meniacu ponuku, bude lepšie napojiť ho na feed vašich dodávateľov, vďaka čomu sa bude vaša ponuka meniť automaticky. Teda, aspoň pokiaľ máte takúto možnosť.
Pokiaľ odoberáte produkty od viacerých dodávateľov a chcete ich vo vašom e-shope takýmto spôsobom automaticky aktualizovať, je potrebné, aby ste si vedeli nastaviť filter, podľa ktorého sa budú importovať produkty, a určiť vzorce na úpravu cien. V e-shopových riešeniach, ktoré navrhujeme a vytvárame pre našich klientov, je táto funkcionalita veľmi často používaná, takže je možné, že budete niečo podobné potrebovať aj vy.
Exportovanie produktov
Exportovanie zoznamu produktov v štandardizovanej podobe je veľmi užitočné a vaše e-shopové riešenie by ho malo podporovať. Nevyhnutné je podporovať aspoň dva formáty, a to Heureka XML a Google Merchant Center. V niektorých prípadoch sa vám zídu aj ďalšie formáty, no s týmito dvoma si väčšina obchodov vystačí.
Načo vám budú takéto exporty? Dôležitým použitím sú porovnávače cien ako Heureka, Pricemania (tiež podporuje formát Heureka XML) či Google Merchant Center. Zároveň vám export pomôže aj pri vytváraní PPC reklamných kampaní.
Meranie a analytika
Keď nezbierate správne štatistiky o vašich návštevníkoch a predajoch, ako aj ďalšie dôležité informácie, bude sa vám iba ťažko robiť dobré rozhodnutia podložené faktmi. Bez dobre nastaveného merania nie je možné efektívne koordinovať marketingové aktivity ani zistiť, ktorý zdroj návštevnosti vám najlepšie zarába.
Preto je nevyhnutné, aby bol váš e-shop prepojený s Google Analytics alebo ďalšími analytickými nástrojmi. Pri Google Analytics je taktiež potrebná podpora Enhanced Ecommerce, v ideálnom prípade cez Google Tag Manager. Tieto rozšírenia vám pomôžu lepšie sledovať a hlavne pochopiť správanie vašich zákazníkov pri nákupnom procese.
Ďalšie funkcie
Samozrejme, vyššie uvedené funkcie sú len tie najčastejšie a najpoužívanejšie, ktoré by mal podľa nás podporovať každý online obchod. Funkcionalita e-shopov je s modernými riešeniami používanými a implementovanými v súčasnosti prakticky neobmedzená.
Ak si dávate e-shop vytvoriť na mieru, s výberom funkcionality by vám mala pomôcť spoločnosť, ktorá ho pre vás bude vyrábať. Spoločne by ste mali prejsť celý nákupný proces a detailne rozobrať spôsob spracovávania objednávok, pridávania nových produktov a ďalších činností vykonávaných pri správe a prevádzke obchodu. Taktiež by ste sa mali zamerať na prepojenia na rôzne systémy, s ktorými by mal váš e-shop komunikovať.
Cieľom takejto konzultácie by malo byť zistenie, čo vám zaberá najviac času a spôsobuje najväčšie starosti. Následne by spoločnosť, ktorá pre vás e-shop vytvára, mala prísť s funkciami a vylepšeniami navrhnutými priamo pre vás, ktoré budú fungovať tak, ako to vyhovuje vám.
5. Návrh rozloženia prvkov
Hneď na začiatok tejto sekcie musíme poznamenať, že navrhnutie rozloženia prvkov a upravenie správania eňshopu je možné iba pri riešeniach na mieru. Pokiaľ sa rozhodnete pre použitie systému s predpripravenou šablónou, táto možnosť pre vás odpadá. Budete síce môcť aspoň do určitej miery niektoré veci upraviť, no vaše možnosti budú obmedzené riešením a šablónou, pre ktorú sa rozhodnete.
Takže, čo myslíme rozložením prvkov v e-shope?
Ako príklad uvedieme supermarkety.
• Prečo majú veľké obchodné reťazce pri vchode kvety a ovocie?
• Prečo musíte k chlebu a pečivu prejsť prakticky celý obchod?
• Prečo sú nákupné košíky také veľké?
Tieto charakteristiky supermarketov vám môžu prísť náhodné, ale všetko má svoj význam:
• Kvety a ovocie majú zbystriť vaše zmysly hneď pri vstupe do obchodu.
• Pečivo sa kupuje najčastejšie, takže je umiestnené na konci, aby ste k nemu museli prejsť cez celý obchod a „po ceste“ nakúpiť aj iné produkty.
• Veľké nákupné košíky budia v zákazníkoch pocit, že ešte nič nenakúpili a môžu do košíka smelo prihodiť niečo ďalšie. Možno aj niečo, čo nepotrebujú a čo by s menším košíkom nekúpili.
Supermarkety sú teda od podlahy až po strop navrhnuté tak, aby podporovali predaj. A to isté platí aj o internetových obchodoch, aspoň o tých dobrých a kvalitne navrhnutých. Pozrime sa na pár príkladov:
• Pokiaľ umiestnite na hlavnú stránku banner, ktorý zobrazuje nejaký produkt a napríklad jeho akciovú cenu, mali by mať vaši zákazníci možnosť dostať sa jednoduchým kliknutím na detail produktu a kúpiť si ho. Znie to ako samozrejmosť, ale často to tak nie je, čo je škoda, pretože zákazníkom sa spravidla nechce daný produkt hľadať. Váš e-shop by mal celý nákupný proces čo najviac zjednodušiť, aby medzi vami a vašimi zákazníkmi nestáli zbytočné bariéry.
• Uľahčite vašim zákazníkom nájdenie podobných produktov. Pokiaľ si váš zákazník prezerá nejaký mobilný telefón, ukážte mu iný a lepší model, ktorý stojí iba o pár eur viac.
• Zobrazujte pri jednotlivých položkách aj ďalšie produkty, ktoré sa k ním hodia. Ak si váš zákazník kupuje napríklad baterku, zobrazte mu aj náhradné batérie, ktoré k nej bude potrebovať.
• Keď si váš návštevník pridá nejaký produkt do nákupného košíka, dávajte mu aj naďalej vedieť, že v ňom niečo má. Inak by sa totiž mohlo stať, že na obsah svojho košíka úplne zabudne a nedokončí objednávku.
Takéto malé a nenápadné zmeny majú priamy dopad na výšku objednávok v internetových obchodoch. Dobre navrhnuté rozloženie prvkov funguje ako online obchodník, ktorý bude predávať za vás. Bude ľuďom odporúčať lepšie produkty, radiť im, čo by si mali prikúpiť. Jednoducho, bude podporovať predaj.
Neuspokojte sa s e-shopom, ktorý bude predaj iba umožňovať. Nechajte si vytvoriť obchod, ktorý ho bude podporovať.
6. Tvorba grafiky
Vyššie uvedené rozloženie prvkov vášho e-shopu je váš online obchodník. Grafický vzhľad vášho online obchodu je vlastne reprezentatívnym oblečením vášho obchodníka. Vytvára dôveru, buduje príjemný pocit u vašich zákazníkov a celkovo pozitívne vplýva na výsledky vášho podnikania. Teda, aspoň pokiaľ je urobená správne.
Predstavte si, že by ste vošli do obchodu s luxusným oblečením a obchodník v ňom by bol ošarpaný, neupravený a pôsobil by neserióznym a nedôveryhodným dojmom. Nakúpili by ste v takomto obchode? Pokiaľ by ste niečo naozaj potrebovali, možno hej, no mnohí ľudia by boli takýmto obchodníkom odradení. Podobné to je aj pri grafike vášho e-shopu.
Pri tvorbe grafiky by ste mali dbať na množstvo faktorov. Na zopár z nich sa pozrieme nižšie.
Súlad s firemnou identitou
Pokiaľ už máte zavedenú spoločnosť alebo značku, mali by farby vášho nového e-shopu korešpondovať s vašou firemnou identitou. Samozrejme, nie je to úplne nutné, no takto navrhnuté farebné schémy a dizajnové štýly vytvárajú ucelený dojem a v očiach zákazníkov priamo prepájajú e-shop so značkou či firmou.
Pokiaľ začínate úplne nanovo a ešte nemáte firemnú identitu, máte všetky možnosti otvorené. V tomto prípade vám odporúčame grafiku e-shopu navrhovať spoločne s firemnou identitou, vďaka čomu si budete môcť byť istí, že spolu budú ladiť.
Vnímanie farieb zákazníkmi
Určite ste už počuli o tom, že rôzne farby sú vnímané rozdielne a vytvárajú v ľuďoch iné dojmy, myšlienky a pocity. Čierna býva spájaná so zlom, biela s nevinnosťou a čistotou, červená s láskou a vzrušením, modrá s pokojom a dôverou atď. Podľa toho, čo predávate a aké emócie by ste chceli vo vašich zákazníkoch vyvolávať, by ste mali určiť vhodné farby pre váš e-shop.
Musíte si však dávať pozor. V rozdielnych kultúrach sú farby vnímané odlišne, pričom v niektorých prípadoch môžu byť tieto odlišnosti naozaj podstatné. Pozrite sa na túto infografiku a hneď uvidíte, že rovnaké emócie sú v rozdielnych kultúrach spájané s úplne inými farbami.
Cielenie na mužov a ženy
Optimálne použitie farieb sa môže líšiť aj v závislosti od toho, na aké pohlavie je váš e-shop cielený. Pokiaľ sú vašimi zákazníkmi muži aj ženy, stačí sa riadiť odporúčaniami z predchádzajúcej časti textu, no ak cielite primárne na jedno z pohlaví, je lepšie sa zamyslieť aj nad vhodnosťou farieb pre mužov či ženy.
Dobrým príkladom rozdielnosti vnímania farieb sú napríklad štatistiky o najviac a najmenej obľúbených farbách u mužov a žien, ktoré môžete nájsť na tejto stránke. Samozrejme, pri návrhu grafického vzhľadu internetového obchodu nejde iba o obľúbenosť použitých farieb u cieľového publika, no aj táto charakteristika môže ovplyvňovať ziskovosť vášho e-shopu.
Zvýraznenie dôležitých prvkov
Teraz sa dostávame k jednej z najdôležitejších častí grafického návrhu vášho e-shopu – zvýraznenie dôležitých ovládacích, grafických a informačných prvkov s cieľom navýšenia predajov.
Každý e-shop má významné prvky, ktoré sprevádzajú zákazníkov nákupným procesom. Ide o prvky ako tlačidlo na pridanie do košíka, tlačidlá na zobrazenie obsahu košíka a odoslanie objednávky, filtre, ktoré pomáhajú zákazníkom rýchlo nájsť, čo potrebujú, ako aj mnohé ďalšie. Tieto prvky by mali byť dostatočne zvýraznené a odlíšené, aby si ich vaši zákazníci rýchlo všimli a nakúpili práve u vás.
Azda najdôležitejším prvkom je tlačidlo, pomocou ktorého zákazníci nakupujú, respektíve pridávajú zobrazený produkt do svojho nákupného košíka. Ide o tzv. výzvu na akciu (anglicky call to action, CTA), ktorá má priamy vplyv na ziskovosť vášho internetového obchodu. Tento prvok by mal spĺňať tieto predpoklady:
• Mal by byť v kontrastnej farbe, ktorá na podklade vynikne. Na nájdenie kontrastných a dobre ladiacich farieb môžete použiť nástroj Adobe Color Wheel. Ten si prepnite do módu „Complementary“ a nájdite farby, ktoré sú na opačnej strane farebného spektra, sú navzájom kontrastné a dobre spolu ladia.
• Mal by sa nachádzať na časti stránky, ktorú zákazník uvidí ihneď po načítaní. Neumiestňujte teda tlačidlo na nákup tovaru na spodok stránky, kam sa užívateľ musí „prescrollovať“. Dajte ho hore, kde je viditeľné hneď od začiatku, aby ho vaši zákazníci nemuseli hľadať.
• Mal by byť obklopený čistou plochou. Vaše tlačidlo na nákup produktov by malo vynikať, takže by nemalo byť zbytočne skryté v spleti ďalších prvkov. Doprajte vášmu CTA dostatočný priestor.
• Dôležitý je aj text. Samozrejme, nejde iba o to, ako tlačidlo vyzerá, ale aj o to, čo je na ňom napísané. Často sú používané texty ako „Kúpiť“ či „Pridať do košíka“, no možnostiam sa medze nekladú. Už však nejde o grafiku, takže nebudeme zachádzať do detailov.
Grafika je ďalším aspektom vášho e-shopu, ktorý vám môže pomôcť zvýšiť predaje a úspešne podnikať. Venujte jej dostatok pozornosti a naplno ju využite vo svoj prospech.
7. Výber vhodného riešenia
Základným predpokladom riešenia, ktoré použijete pri tvorbe vášho e-shopu, je to, že by malo podporovať všetky potrebné funkcie. Teda, aspoň pokiaľ si to môžete dovoliť.
Ak máte obmedzený rozpočet a začínate s e-shopom „od nuly“, napríklad na privyrobenie si popri práci, zrejme nebudete mať dostatok prostriedkov na investíciu do riešenia na mieru. V tomto prípade budú pre vás ideálne riešenia ako webareal.sk, eshop-rychlo.sk a ďalšie podobné služby, ktoré síce nie sú také flexibilné, no umožňujú rýchly a jednoduchý začiatok podnikania.
Pokiaľ prerábate už existujúci e-shop a máte prostriedky na jeho vylepšenie, prípadne ak hneď od začiatku máte dostačujúci rozpočet, oplatí sa investovať do riešenia na mieru.
Takéto riešenie totiž dokážete dokonale prispôsobiť vašim potrebám a naplno využiť jeho potenciál na podporu predaja vašich produktov. Pri riešení na mieru máte navyše vždy možnosť upravovať funkcionalitu vášho e-shopu a prispôsobovať ho meniacim sa podmienkam, keď bude vaše podnikanie rásť.
Pri riešení na mieru je, samozrejme, veľmi dôležité vybrať si vhodného partnera, ktorý ho pre vás pripraví. Malo by ísť o firmu, ktorá už má skúsenosti s tvorbou kvalitných a predávajúcich e-shopov. Klasické webové stránky nemusia predávať, takže sa pri ich tvorbe postupuje odlišne. Nájdite si niekoho, kto vie, ako na internetové obchody.
My vo Wisdom Technologies máme bohaté skúsenosti s tvorbou e-shopových riešení, ktoré predávajú. Všetkým bodom popísaným v tomto článku venujeme dostatok úsilia, aby sme nepodcenili žiadny z faktorov ovplyvňujúcich predajnosť produktov a ziskovosť e-shopov našich klientov. Ak chcete pomôcť alebo poradiť, stačí sa nám ozvať.
8. Detailné otestovanie
Predtým, ako spustíte váš nový e-shop, mali by ste si celú stránku otestovať. Takéto testovanie v sebe zahŕňa kontrolu všetkého, čo ovplyvňuje použiteľnosť vášho obchodu, spokojnosť vašich zákazníkov a priebeh nákupného procesu:
• Overte, či sa vaša stránka zobrazuje dobre na všetkých zariadeniach (počítače, mobily, tablety) a vo všetkých prehliadačoch (Chrome, Firefox, Internet Explorer, Microsoft Edge, Opera atď.).
• Otestujte, či vytvorenie a odoslanie objednávky funguje, ako má.
• Skontrolujte, či sa v Google Analytics alebo iných analytických nástrojoch správne zobrazujú údaje o návštevníkoch a predajoch.
• Otestujte, či sa zmení počet naskladnených kusov zobrazovaný na e-shope, keď ho zmeníte v skladovom systéme.
• Uistite sa, či e-shop správne komunikuje so všetkými pripojenými systémami.
• Overte, či zákazníkom e-shop povolí objednať viac kusov, ako máte momentálne na sklade.
Vyššie uvedených je iba zopár príkladov toho, čo by ste mali otestovať. Priebeh testovania sa mení prípad od prípadu a je ovplyvňovaný použitým riešením, podporovanou funkcionalitou a ďalšími vlastnosťami vášho e-shopu.
V každom prípade najprv všetko otestujte a až potom váš e-shop uveďte do bežnej prevádzky. Neskôr zistené chyby vás môžu vyjsť draho, takže je dôležité, aby ste všetky nedostatky odhalili už vo fáze testovania.
9. Prevádzka, propagácia a neustále zlepšovanie
Spustením vášho e-shopu sa práca nekončí. Práve naopak – iba začína. Je potrebné zamerať sa na viaceré činnosti, ktoré zlepšujú výkonnosť e-shopu, prinášajú vám nových zákazníkov, zvyšujú predaje a celkovo pozitívne vplývajú na výsledky vášho podnikania. Pri prevádzke internetového obchodu by ste mali pracovať na neustálom zlepšovaní, posúvať sa ďalej a dobrými rozhodnutiami prekonávať vašu konkurenciu.
Mali by ste sa zamerať na marketing a propagáciu vášho e-shopu, zvyšovať povedomie o vašej značke a privádzať na web viac a viac potenciálnych zákazníkov. Mali by ste robiť AB texty a zvyšovať tak konverzný pomer vášho online obchodu. A tak ďalej. Stále bude čo vylepšovať a je iba na vás, koľko úsilia a prostriedkov do tejto činnosti vložíte.
So všetkými týmito činnosťami vám veľmi radi pomôžeme. Pozrite sa na naše služby, z ktorých je väčšina zameraná práve na privádzanie potenciálnych zákazníkov na weby našich klientov a následné vyťaženie maxima zo získanej návštevnosti. Ak chcete, aby váš e-shop fungoval ako dobre namazaný stroj, sme tu pre vás.
V čom sme výnimoční
Vo Wisdom Technologies sa zameriavame na to, aby bola používateľská skúsenosť taká dobrá, ako len môže byť.
Prečo?
Pretože dobrá používateľská skúsenosť (anglicky user experience) je jedným z najdôležitejších SEO faktorov ovplyvňujúcich umiestnenie e-shopov vo výsledkoch vyhľadávania. Na to, aby váš e-shop vo vyhľadávačoch exceloval a obsadil popredné pozície, je potrebné, aby bola používateľská skúsenosť vašich návštevníkov a zákazníkov čo najlepšia.
Aj z tohto dôvodu sme vytvorili nástroj, ktorý nám pomôže vytvoriť architektúru vášho e-shopu na základe toho, čo ľudia (vaši potenciálni zákazníci) vyhľadávajú. Tento nástroj zohľadní vyhľadávané kľúčové slová a ich hľadanosť, na základe čoho navrhne správnu architektúru e-shopu, vďaka ktorej vaši zákazníci rýchlo nájdu to, čo hľadajú.
To však nie je všetko. Náš nástroj pri tvorbe štruktúry e-shopu zohľadňuje okrem samotného počtu vyhľadávaní aj tzv. nákupný potenciál. Do navrhovanej štruktúry zahrnie kľúčové slová s vysokým nákupným potenciálom, vďaka čomu budete získavať zákazníkov, ktorí sú pripravení nakupovať.
Chcete o našich službách a tomto nástroji zistiť viac? Napíšte nám. Radi sa s vami porozprávame a pokúsime sa vám a vášmu e-shopu pomôcť uspieť.